zaterdag 11 juni 2011

Battambang, Siem Reap en Kratie

Dag lieve iedereen,

Ik heb ondertussen al weer veel gedaan, gelachen en gezien. Voornamelijk heb ik tempels gezien, heel veel tempels! Daar zal ik jullie in dit verhaal niet zoveel mee vervelen want het blijft een grote hoop steen natuurlijk, maar dat in een erg indrukwekkende vorm.

Armoedige huizen in Phnom Penh, als je ietsje uit het centrum loopt zie je dit heel veel
Voordat ik naar de tempels bij Siem Reap ging ben ik naar Battambang geweest. Het lokale vervoer was een grote giller maar ik ben veilig aangekomen. Battambang is maar een klein stadje en ik deelde mijn kamer daar met een Canadees meisje. Gelijk na aankomst zijn we naar de bamboetrein gegaan een eindje verder op. Het is een hele oude trein met maar een rails en stelt niet meer voor dan een vlotje van bamboe op vier wielen. Als er een treintje uit de andere richting komt dan wordt een van de twee van het spoor gehaald. De locals gebruiken de trein om 's ochtends vroeg naar de markt te gaan.

Bamboetrein!
's Avonds was er helaas niemand bij de trein te bekennen dus zijn we de volgende ochtend vroeg teruggegaan om een ritje te maken. Helaas was 8 uur in de ochtend daar aankomen alsnog te laat dus hebben we de marktverkoopsters aan ons voorbij moeten laten gaan. Het ritje was desondanks erg leuk en het kleine dorpje bij het eindstation was erg vriendelijk. Veel lieve inwoners die banaantjes uitdeelden en graag hun huisjes lieten zien.

Iemand interesse in een ritje?
Terug in Battambang heb ik de bus naar Siem Reap genomen en ben ik gelijk na aankomst naar de markt gelopen. Na nog geen drie minuten zag ik de Ier uit Phnom Penh weer en Inge! Dat was echt heel grappig om iemand uit Nederland te zien die ik normaal alleen bij het roeien zie. Het was leuk om te horen wat ze hier allemaal doet en we hebben met zijn drieen gegeten en biertjes gedronken. Het is een klein maar erg gezellig en toeristisch stadje. Een wereld van verschil met de andere plaatsen hier.

Zonsopkomst bij de tempel Agkor Wat
De Bayon, een van de mooiste tempels
De volgende ochtend ben ik vroeg naar de tempels van Angkor gegaan, op de fiets.. Mijn kreupele veel te kleine fietsje! Na een half uur had ik al een zere kont en polsen en moest daar nog de hele dag rondfietsen. Het was echter wel een leuke manier om een aantal tempels te zien die alle oude koningen hier vroeger lieten bouwen. Het is een vrij groot gebied met hele indrukwekkende tempels. Alle tempels vertellen je een ander verhaal. Ze zijn door andere koningen gebouwd, met verschillende materialen, stijlen en dienden voor verschillende dingen. Mijn kreupelfiets kon goed overweg met alle onverharde paadjes en met genoeg inlevingsvermogen kon die prima door voor een mountainbike. Ik heb heerlijk overal overheen, doorheen en langs gecrosst. Het was echt een leuke dag!

De dag dat ik terugging naar de tempels om de zonsopkomst te zien zal ik niet snel vergeten. Wat ontzettend mooi was die zeg! Om half 5 stapje ik op mijn kreupelfiets om vervolgens in een razend tempo naar Angkor te fietsen, bang om te laat te komen. Na anderhalf uur foto's maken kwam de zon dan eindelijk echt tevoorschijn! 's Ochtends was het rondom het tempelgebied echt heel mooi. Het was nog heel rustig en omdat de zon nog laag stond scheen er een soort mysterieus licht door de vele bomen en tempels. Het was ook leuk om te zien hoe veel mensen in dit gebied wonen. Verscholen tussen de tempels in liggen rijstvelden en hele kleine dorpjes.

In Siem Reap zelf ben ik nog wat uitgeweest en heb ik een kookcursus gedaan wat erg leuk was. Het was echt leuk om weer eens zelf achter de pannen te staan! Niet dat 40 dagen lang uit eten gaan vervelend is natuurlijk ;). De vrouw die de cursus verzorgde was ook erg lief en ze vertelde me vanalles over het leven daar. De mensen verdienen hier echt schokkend weinig en werken iedere dag. Ie-de-re dag! Nooit een dagje vrij of even een weekendje weg. Laat staan op vakantie gaan naar een eigen land. De mensen die ik heb gesproken zijn bijna allemaal nog nooit uit hun geboortedorp geweest. Ze dromen allemaal wel van een weekendje weg naar een andere stad maar zolang hun salarissen zo laag blijven, blijft het vrees ik wel bij dromen.

Verder heb ik in Siem Reap veel lol gehad met Inge, massages genomen, pannenkoeken gegeten en gesport! Jawel, ik heb met een heuse Cambodjaanse aerobic klas meegedaan. Op straat met de meest vreselijke muziek maar het was heerlijk weer eens wat te doen. Ik mis het sporten echt ontzettend, maar een rondje rennen op mijn slippers of wandelschoenen lijkt me niet zo goed idee. Tijdens de aerobic was het ontzettend hard aan het regenen en toen we terugliepen kon je de straat niet meer van de stoep onderscheiden. We liepen letterlijk tot onze kuiten in het water! Het woord afvoer of putje staat hier denk ik niet in het woordenboek.


Huisjes net buiten het centrum van Siem Reap
Naast tempels zijn er hier ook erg veel muggen, er is bijna geen plek meer over op mijn voeten om te prikken! Ik smeer me een ongeluk met deet maar dat help maar matig. Als ik extra goed smeer dan prikken ze gewoon op mijn oor of bij mijn wenkbrauw waar dan net geen deet zit. Gekko's zijn nu dus mijn grote vrienden want die eten graag vliegjes. Als iemand nog een wonderlijke tip heeft dan hoor ik die graag want ik heb JEUK!

Ik was niet de enige die om 4 uur zijn bedje uit kwam...
Vissend jongetje bij Ankor
Als je hier in Cambodja rondfietst dan komen er heel veel mensen naast je fietsen om zo maar eens een praatje te maken. Erg leuk is dat, de meeste stellen natuurlijk de standaard vragen en vertellen je dat ze graag je vriend willen zijn. Ook vragen ze altijd of ik een man heb. Trouwen? Nee, dat doe je in ons land niet op de 23ste, wat ze niet begrijpen want hier is trouwens op de 20ste de normaalste gang van zaken.

De Westelijke Baray, zou er slecht weer op komst zijn?
Ik ben nu, na een bijzondere busrit, in Kratie. Niet alleen zaten er wat locals en toeristen in het busje zonder airco en ramen maar ook kippen in plastic tasjes, verdachte doosjes en veel zakken fruit. De vrouw naast me was overheerlijke gebakken torren aan het eten en wilde die maar wat graag met me delen. Ik weet niet in hoeverre het onbeleefd is om dingen af te wijzen, maar deze heb ik toch aan me voorbij laten gaan.

Eenmaal in Kratie aangekomen ben ik naar een prima guesthouse gegaan tegenover de markt. De markt is voor Cambodjanen een belangrijk punt in een stad. Al het sociale leven speelt zich daar af, mensen kopen hun fruit, vis, kip, groenten en kleding op de markt. Natuurlijk eten veel mensen ook op de markt, je kunt je dus voorstellen dat het er altijd druk is. Toen ik aankwam vond ik dat het er al een beetje vreemd uitzag en toen ik beter keek zag ik een grote hoop stenen en afval met wat verdwaalde winkeltjes (denk manden met fruit en een parasol). Na wat rondvragen bleek dat de markt afgebrand is afgelopen week! Echt ontezettend sneu vind ik dat voor de mensen. Vooral nu net het regenseizoen is begonnen. Ik hoop voor ze dat het snel gemaakt kan worden.

De 'markt' in Kampie
Uitrusten onder een boom bij Angkor
Vandaag ben ik met het groepje van de busrit naar Kampie gereden om daar de Irrawaddy dolfijnen te spotten en dat is gelukt! Ik heb er niet echt goede foto's van kunnen maken maar het was een leuk tochtje. Na de dolfijnen ben ik met de tuk-tuk verder gegaan naar de honderd-pilaren-pagoda. De tocht was echt het hoogtepunt van de dag! Heerlijk onstpannen op het bankje van de tuk-tuk met de wind door je haren. Overal om je heen zie je mensen werken of zitten in hun hangmat. Huizen op palen en rieten dakjes, mensen die brommers repareren, mensen die fruit schillen, mensen die in hun mooie pyjama klederdracht lopen en ontzettend blije kindje die allemaal met hun kinderstem HELLO! roepen en super enthousiast naar je zwaaien. Echt zo ontzettend leuk is dat om te zien! Wat iedereen doet en hoe hun huizen eruit zien. Ik heb er ook een filmpje van gemaakt om over een paar maanden te laten zien. Er hangt echt een vrolijke sfeer in deze omgeving.

Bootje om de dolfijnen te spotten!
Vandaag heb ik nog een nieuw gerechtje geprobeerd, bamboe rijst. Rijst met bonen en koskosnoot gestoomd in een bamboestokje. Het was erg lekker en een leuke manier van eten. Je moet de bamboe als het waren pellen en dan kun je zo je rijst eruit eten. In ieder geval een stuk beter dan de torren, larven en gefrituurde kakkerlakken en andersoortige kruipende dieren.

Toen kreeg onze tuk-tuk een lekke band :)
Morgen ga ik met een bus naar Sen Monorom, gelegen in the middle of nowhere. Ik ga daar bij een olifanten opvang werken. Ik ben echt reuze benieuwd! Ik vermaak me nogsteeds opperbest, kom weer leuke mensen tegen en Cambodja bevalt me beter dan Vietnam. Waarom precies weet ik niet, maar waar ik in Vietnam niet zo goed kon aarden kan ik hier prima mijn plekje vinden. Het is echt een schitterend en vriendelijk land en mocht iemand engelse les willen geven of iets anders aan vrijwilligerswerk doen, ik heb best veel adressen gekregen! Ik denk dat dit een heel dankbaar land is om dat te doen. Zeker in Siem Reap waar er een goede afwisseling is met het vrijwilligen en het feesten!

Tot de volgende keer, hopelijk is mijn schrijfzin dan weer terug ;). Nu had ik steeds geen computer in de buurt en dat is wel jammer want ik vind het schrijven erg leuk, maar eens in de 10 dagen is iets te weinig voor een leuk, kort verhaal.

Knuffels Ingrid!

2 opmerkingen:

  1. tip tegen muggen: biergist a.k.a. vitamine B. Daar ga je van stinken voor mugjes :) Zit ook in bier, maar zonder dronken te worden kun er ook tabletten voor krijgen. Misschien niet zo makkelijk daar te krijgen, maar wellicht helpt het als je het kunt vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oeh klinkt weer leuk allemaal! Mooie foto's ook! heel veel plezier in Myanmar Xx

    BeantwoordenVerwijderen