donderdag 5 mei 2011

Hanoi

Als je niet van getoeter, grijpgraze mensen of drukke steden houdt is Hanoi geen aanrader. Wat een drukte hier! Het cliche dat Vietnamezen met typische hoedjes rondlopen en veel op brommertjes rijden is absoluut waar. Met die brommers kunnen ze ook erg goed overweg. Als je de straat overloopt kun je dan ook niet wachten tot er even geen brommertjes komen, maar moet je gewoon gaan. Ze kunnen je prima ontwijken. Beetje eng in het begin maar het begint te wennen. Wat niet went is dat ze altijd toeteren! Als ze iemand gaan inhalen, omdat ze iemand zien of.. altijd dus!

Woensdag, toen ik aankwam ben ik vanaf het vliegveld met een vrouw meegereden die hier werkt. Die had een chauffeur die op haar stond te wachten en vroeg of ik wilde meerijden. Wat een geluk weer! Ze zette me recht voor het hostel af. Het hostel ligt in de oude wijk van Hanoi. Een voorstelling daarvan maken is niet zo moeilijk. Beeld je in: hele nauwe straatjes, vrouwen die eten verkopen, veel geuren, heel veel scooters en in iedere straat verkopen ze een bepaald product. Het is een echt handelswijkje. Zo heb je straten met alleen kleding, alleen schoenen, 10.000 reisbureau's, straatjes waar ze goud verkopen of lakwerk. Je kunt het zo gek niet verzinnen of ze hebben het!

Na mijn lange nachtrust ben ik op donderdag mijn leven gaan riskeren door bij een brommer-man achterop te gaan. Links inhalen, rechts inhalen, hier en daar een stukje spookrijden.. no problem, good driver! Hij heeft me naar het Ho Chi Minh Mausoleum gebracht. Veel Vietnamezen komen hier om 'oom Ho' te eren. Hij ligt ingebalsemd en wel in het Mausoleum. Ho heeft veel betekend voor de onafhankelijkheid van Vietnam. Hij stond voor maatschappelijke gelijkheid en wilde eigenlijk gecremeerd en uitgestrooid worden door het hele land. Helaas was het dicht toen ik er was, maar ik weet ook niet hoe graag ik zo'n lijk had willen zien.
In de buurt van het Mausoleum zijn allerlei andere bezienswaardigheden en ook het Westmeer. Een vrij groot meer met allerlei kleine cafe's en tempels eromheen.
Daarna heb ik een bezoekje gebracht aan de Tempel van de Literatuur, een mooie tempel met 5 pleinen. Op ieder plein zijn weer andere dingen te zien en op het middelste plein waren dit een soort palen op voetstukken van schildpadden. Later ben ik gaan lopen naar het Hoan-Kiem meer in het centrum. In dit meer ligt in het midden ook een soort tempeltje wat de schilpad toren genoemd wordt. Wat schildpadden hier voor betekenis hebben ben ik nog niet achter maar je vindt ze genoeg!


Nu ben ik weer even in het hostel om te wachten tot ik opgehaald wordt vanavond. Vlak voor het hostel greep iemand me bij mijn voet en stak een soort tube in mijn sandaal. Geen idee hoe hij het zag maar er zat een miniem stukje zool los en dat vond hij als schoenmaker niet kunnen ;). Hilarisch! Hij begreep maar niet dat ik geen vriendje had want ik was zo bjoetifoel. Haha, hij snapte alleen mijn antwoorden niet en wilde me graag koppelen aan een vriendje van hem die ongeveer 1.50 meter hoog was. Nee, sorry!

Vanavond ga ik met de nachttrein richting Lao Cai, waar ik naar Sa Pa zal gaan voor een trekking en naar Bac Ha voor een markt. Ik ben erg benieuwd en heb er zin in!

ps. Het eten is erg lekker :).

1 opmerking:

  1. Ik zag dat je net een seconde geleden dit had gepost!Maar, Oh wat klinkt dat allemaal gaaf! Het lijkt alsof je in een hele andere wereld bent op dit moment!
    Geniet ervan! Houd ons op de hoogte :)
    Liefs,
    Roosje

    BeantwoordenVerwijderen