zaterdag 14 mei 2011

Parfum Pagoda, Ninh Binh en Hue

Ja mensen, ik ben erg goed in het maken van inspirerende titels.. Niet dus!


Op mijn laatste dag in Hanoi heb ik met een heerlijke temperatuur van 40 graden de Parfum Pagoda een bezoekje gebracht. Deze ligt 70 km van Hanoi af maar de busrit duurde toch 2 uur. De gids vertelde dat we na een uur van de snelweg af zouden gaan en dan op een 'local road' zouden gaan rijden. Nou, dat heb ik geweten! Wat een gehobbel! Ik ben ook met mijn moeder op een parkeerterrein geweest met flinke gaten en kuilen, nou zo was het maar dan bijna een uur lang! Niet te doen dus!
Toen we daar aankwam konden we gelijk in het bootje om naar de Pagoda te roeien. Ik had best te doen met de roeister want het was echt ongelofelijk warm. Zelfs parapluutjes konden niet genoeg koelte geven. De tocht er naartoe was wel echt mooi.

Er waren nu maar een stuk of drie bootjes op het water omdat er niet zoveel toeristen in Vietnam zijn. De gids vertelde dat er in de zomer wel tot 800 bootjes op het water zijn. Wat dat betreft hadden we wel geluk. Je merkt aan alles dat er nog niet zoveel toeristen zijn. Bij alle highlights zijn grote parkeerplaatsen gemaakt voor de toeristenbussen maar deze worden nog helemaal niet gebruikt. De tours zitten verre van vol, op straat is het rustig en zelfs in de barretjes en hostels is het niet zo heel druk. Wat overigens geen probleem is.

Na het tochtje van een uur langs wat kalksteenrotsen en flinke bebossing kwamen we aan bij de plek waar je of met een kabelbaan omhoog kon gaan, of lopend. Ik met mijn blonde hoofd besloot dat het wel leuk was om 'gewoon' even naar boven te lopen. Nou, ik heb het geweten. Die kabelbaan is er niet voor niets aangelegd! Poeh, na een uur klouteren was ik dan eindelijk boven en had ik mijn 1,5 liter water ook opgedronken... Absoluut geen goede keuze dus ;).

De Pagoda is gebouwd in een grot en is heerlijk koel binnen. Het wordt de Parfum Pagoda genoemd doordat de bezoekers veel wierook aansteken in een bak en de rook in de grot blijft hangen. Zo ruikt het dus best sterk naar allerlei wierook luchtjes en hangt er een mysterieuze rook in de grot.

De volgende dag ben ik met en busje naar Ninh Binh gegaan. De tocht begon al een beetje vreemd en had het gevoel dat het niet mijn dag zou worden. Eenmaal in Ninh Binh bleek er ook echt niet te doen te zijn. Het scheen wel een goede uitvalsbasis te zijn voor een fietstochtje in de omgeviing. Dus ik heb een fiets gehuurd en ben naar Tam Coc gefietst wat zo'n 12 kilometer verderop lag. Helaas moest je eerst 6km langs de snelweg fietsen wat niet echt een pretje was. Er veilig was het geloof ik niet.. oeps!
Na de snelweg was het echter heel erg mooi! Knalgroene rijstvelden, rotsen, riviertjes, loslopende koeien en geiten en een aantal mooie grotten. Het was het fietstochtje zeker waard.
De weg terug had echter nog een extra hindernis, de weg oversteken. Een vierbaansweg, veel motoren, vrachtwagens, auto's, busjes.. Ik kwam aan bij de kruising en dacht al gelijk, dit gaat geen pretje worden! Het is me gelukt zonder een ongeluk te veroorzaken maar ik zou het niet graag nog een keer doen.

Eenmaal terug in Ninh Binh ging ik weer naar het hotel toe waar ik de fiets had gehuurd om wat te eten en te wachten op de slaapbus naar Hue. Daar zat gelukkig nog een andere backpacker en met hem heb ik wat biertjes gedronken, de meest vieze soep ooit gegeten en 20x naar de wc geweest omdat we bang waren in de bus te moeten waar geen wc in zit. Althans, dat dachten we.. Al het harde werk was voor niets geweest want er was gewoon een wc in de bus! De bus was een hele belevin opzich, maar aangezien ik een lopende drugskoerier ben heb ik dankzij een pilletje heerlijk kunnen slapen.

In Hue kwam ik rond 9 uur aan en ben gelijk naar het hostel gelopen. Na mijn tas te hebben gedropt kreeg ik al gelijk een gratis motorritje aangeboden naar de markt. (leuke markt overigens!) Later kreeg ik nog een gratis cyclo (fiets met zitje voorop) aangeboden door de oude stad. Hue was de keizerlijke hoofdstad van vroeger met een mooie ommuurde Citadel. Mijn dag kon niet meer stuk! Omdat ik het toch een beetje zielig vond voor de cyclodriver heb ik hem mijn fles met water gegeven waar hij erg blij mee leek te zijn :). Met al die nullen op die briefjes lijk je ineens heel gierig te worden. Soms ben je aan het onderhandelen om 10 eurocent.

Ohja, bijna vergeten! Ik wilde nog een moneybelt kopen omdat ik 's avonds niet met mijn rugzak naar de 'kroeg' wil gaan. Nergens te vinden hier en toen kwam ik in een winkeltjes met hele aardige mensen die absoluut nul Engels spraken. Met handen en voeten vertelde ik wat ik wilde en toen liet ze me een plat portomonneetje zien met wat poppetjes erop. Stukje lint erbij en ze liep naar een winkeltje verderop waar ze een heuse Vietnamese moneybelt voor me hebben gemaakt! Hij zit dan misschien niet zo lekker als de echte, maar hij kostte dan ook nog geen 2 euro. Ben er superblij mee :).

Verder gisterenavond lekker wat biertjes gedronken en genoten van de 2 voor 1 cocktails in het hostel, want ja.. na al het harde werk en wandelen kan een beetje ontspanning geen kwaad ;).

Morgen ga ik met de trein naar Danang, dit schijnt een heel mooi ritje te zijn. Ik weet niet of ik in Danang wil blijven aangezien veel backpackers gelijk door naar Hoi An gaan en me dat veel gezelliger lijkt. Ik ga dus proberen in Danang een locale bus te pakken om gelijk door naar Hoi An te kunnen. Een beetje onhandig maar de treinreis schijnt het waard te zijn!

Sorry voor deze plaatloze lap tekst, ook deze computer tiept lekkerder dan dat deze capabel is om mijn foto's te laden!

Knuffels!

ps. Bedankt voor de berichtjes, het is leuk om te lezen hoe het daar gaat!

3 opmerkingen:

  1. Hoi Pink,

    Ik hoef mij toch niet ongerust te gaan maken he?
    Doe je wel een beetje voorzichtig?
    Hebben het bijzonder leuk gehad in de Pfalz.
    Veel gelachen.
    Is alles nog goed gekomen met je pasje?
    dikke kus,
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Ingrid,

    Eindelijk heb ik je blog gevonden. Super leuk om te lezen! Het ziet ernaar uit alsof je een goede tijd heb daar. Ook wel lekker dat er nog niet zoveel toeristen zijn of niet? Nou heeeel veel plezier en probeer nog heel terug te komen :P

    Besos! gerdien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey meisje!
    Leuk om te horen dat het zo goed bevalt en dat je leuke mensen tegenkomt! ( ze zijn leuk toch??)
    Plaatjes komen wel als je terug bet, je schrijft leuk dus dat laat veel aan de verbeelding over!
    Kus,
    Roosje

    BeantwoordenVerwijderen