zondag 29 mei 2011

Dalat, Central Highlands, Mui Ne en Saigon!

Ojee, dit is wat je krijgt als je iets te lang niet je blog update.. Ik vrees dat het een lang verhaal gaat worden, ik raad je aan het in delen te lezen ;).

Sinds Nha Trang is er al best veel gebeurd! Ik ben naar Dalat gegaan met een busje en de omgeving was gelijk al ontzettend mooi. Ruige rotsen, veel groene bomen, bergen en kou! Dat was echt even heerlijk na de enorme hitte in het noorden. Met wat Belgen ben ik na aankomst wat gaan eten en 's avonds wat biertjes gedronken. De dag daarna ben ik naar het Crazy House geweest wat inderdaad heel vreemd was. Allerlei gangen en paadjes, gekke trapjes. Het was een soort Vietnamees park Guell, maar dan in de vorm van een huis. Je kon er ook slapen maar dat is niet geschikt voor het budget van de gemiddelde reiziger. Plus het feit dat er de hele dag touristen rondlopen om de kamers te bekijken waar jij in ligt lijkt me ook minder prettig. Verder die dag heb ik niet zoveel gedaan, ik kon geloof ik wel wat rust gebruiken.

Blije boedda nabij Dalat en de Elephant Falls


Mijn 'easy rider' Lan heb ik ontmoet in het cafe naast mijn hotel in Dalat. In dat cafe komen ze allemaal samen en als je een ritje wilt doen kun je daarheen komen. Hij sprak prima Engels en zijn motor zag er goed uit dus hadden we een deal gemaakt. Ik zou met hem meegaan voor 2 dagen en 1 nacht, waarbij ik kon kiezen uit slapen in een hotel of in een homestay. De volgende dag zijn we richting het noorden gereden, richting het Lak Lake. Dag twee richting Bon Ma Thout, een minderheidsdorp met huizen op palen en verder weer richting Nha Trang. De dingen die ik wilde zien waren uit de richting van Mui Ne, waar ik eigenlijk wilde eindigen, dus heb ik in Nha Trang een bus genomen richting Mui Ne om toch alles te kunnen zien.

Het vlees moet zo vers mogelijk worden vervoerd!


De tocht was echt ongelofelijk mooi! Echt schitterende natuur gezien en bizarre uitzichten. Lan wist heel veel te vertellen over de natuur en zijn ook vaak gestopt om te kijken naar theeplantages, koffieplantages, mensen die rijst aan het plukken zijn, zijdefabrieken, rubberbomen en allerlei vruchten en planten waar je het bestaan niet eens vanaf weet. Ik ben zo blij dat ik dit heb gedaan! Het kost je wat briefjes met veel nullen maar je krijgt het er ook echt voor terug.

Dit is waar ze de cocons in bewaren, van deze 'plukken' ze de zijde nadat ze in water worden gekookt.
Bergje oprennen nabij Dalat.

Het Lak Lake was ook echt schitterend. Het is leuk om te zien hoe de Vietnamezen alles benutten wat ze kunnen benutten. Het meer is in de droge tijd wat minder groot en dus gebruiken ze de oevers om rijst te planten wat ze precies voor het natte seizoen kunnen plukken. Het regenseizoen is nu in het zuiden begonnen en heb dus precies nog alle mooie groene rijstvelden kunnen zien! Bij het Lak Lake liet hij me ook wat zelfgemaakte tractoren zien waarmee ze de rijst plukken, niet iedereen heeft dat dus je ziet ook nog genoeg mannen en vrouwen met een zeis in hun hand. Een schitterend beeld wat je ook vaak op foto's van Vietnam ziet.
Vrouw die rijst aan het plukken is met een zeis.
Het Lak Lake



Bij het meer was ook de homestay maar ik begreep van Lan dat hij wel graag in het hotel wilde slapen dus dat heb ik gedaan. Terug bij het meer voor het avondeten was ik daar ook erg blij om! Ik vind beesten niet zo erg, behalve oorwurmen en vieze lange zwarte muggen.. laten die daar nu net erg veel zitten. Ik heb tijdens het diner alleen maar wild om mij heen geslagen omdat ik echt werd aangevallen door die beesten! Volgens mij hebben ze vreemd naar me zitten kijken, haha.

Het Lak Lake
Dit is een soort traktor-brommer, de bestuurder zit voorop met een Harley-style stuur.


Bij het ontbijt heb ik een jackfruit kunnen proberen wat echt een enorme vrucht is (stel je voor, 3x een watermeloen). In de vrucht zitten allemaal kleine vruchten die je moet schillen, dan kun je ze eten en de pit eruit halen. Lan vertelde me dat ze de pitten koken en die vervolgens ook opeten, dit schijnt naar noten te smaken. Die schillen zetten ze in het zuur zodat ze ook die kunnen eten. Weer kon je goed zien dat ze echt alles benutten wat ze kunnen.
Brommer met erg veel jackfruit!

Vietnamese kar

Midden in de nacht kwam ik eindelijk aan in Mui Ne, ik had geen idee waar ik was en het was erg donker. Gelukkig kwam er een scootertje die me naar een goedkoop hotel bracht. De volgende ochtend stond ik vol goede moed naast mijn hotel om het 'stadje' te verkennen. Mui Ne ligt in het zuiden en is een 10 kilometer lang strand met een straat ernaast. Zonder toeristen! Nergens een backpacker te bekennen, er waren wel veel Franse en Russische gezinnen en alle menukaarten waren ook in het Russisch. Ik vond het erg vreemd. De dag daarna ben ik met een hele slechte tour naar de duinen geweest die wel erg mooi waren. Vooral de fairystream was erg mooi. Het was een klein, warm roodachtig stroompje water door knalgroen gras en aan de ene kan een 'red canyon' en aan de andere kant wit zand. Dit was erg mooi om te zien en heel rustgevend om doorheen te wandelen.
De witte zandduinen


Fairy stream bij Mui Ne


Die avond vroeg ik de chauffeur van de trip om me af te zetten bij een barretje 7km van mijn hotel af. Dit scheen 'the place to be' te zijn en met hoge verwachtingen liep ik naar binnen... Leeg! O, nee.. Toen ben ik maar verder gelopen en ben ik wat rare Nieuw-Zeelanders tegen gekomen waarmee ik me prima heb vermaakt. De Ieren kwamen ook nog om de hoek kijken en met veel 1 dollar mojito's heb ik alsnog een ontzettend leuke avond gehad. De volgende dag moest ik om 7 uur mijn bedje uit voor de vroege bus naar Saigon. Dat was absoluut een minder geschikte combinatie maar ik heb het gered! Veilig en wel ben ik in Saigon!

Verkoop mevrouw in Saigon, zo zie je heel veel mensen lopen als ze geen karretje voor hun producten hebben.


Gelijk bij aankomt beviel de stad me al goed, het is groot, levendig en kleurrijk! Zo'n groot verschil met Hanoi had ik niet verwacht. Het is echt een leuke en vriendelijke stad en vermaak me er goed. Ik deel de kamer met een Engels meisje, eigenlijk is ze geen meisje meer maar al 35 maar daar merk je niets van. Ik moet erg om haar lachen en ze schijnt het wandelen door de stad met mij erg te waarderen dus ze gaat steeds vrolijk mee. 's Avonds wanneer ze gaat slapen ga ik nog even de stad in om wat biertjes te drinken en de gezelligheid op te zoeken. Ik ben inmiddels een gevorderde onderhandelaar en krijg een neus voor goedkope en lekkere plekken om te eten, drinken en fruit te kopen.

Hier is het regenseizoen wel in volle glorie aanwezig. Mij hoor je echter niet klagen, liever wat regen dan een temperatuur waarbij mijn sandalen bijna smelten. Gisteren regende het bijna de hele dag maar het district waarin het hotel staat is niet zo heel groot en een wandeling naar de markt is ook goed te doen. Het was een hele leuke markt met van alles en nog wat. Van souveniers tot de darmen en hersenen van beesten, bedenk iets en je kunt het daar krijgen. Een paar straten verder vind je het War Remnants museum over de Vietnamoorlog. Het is een indrukwekkend museum met erg schokkende foto's, het was best aangrijpend. We hadden echter wel een beetje pech wat de stroom viel voor de tweede keer die dag uit dus moesten we weg maar we hebben alles op 1 deel na gezien.


Need I say more?


Vandaag ben ik naar de Cu Chi tunnels geweest en naar de Cao Dai tempel. De tunnels werden gebruikt tijdens de oorlog en zijn ongeveer 200km lang. Het is echt een bizar idee dat mensen in de tunnels moesten leven, eten, koken, alles! Ik ben erin geweest en voor 100 meter is dat nog best leuk, maar voor en lange tijd moet je er echt niet aan denken. Het is wel heel knap hoe ze het gemaakt hebben. De tunnels bestaan uit drie lagen waarbij de bovenste 3 meter onder de grond is en de meest diepe 10 meter als ik het me goed herinner.

Ingang van de tunnels, dit is een van de originele. De ingang die de toeristen gebruiken is groter gemaakt zodat Westerse mensen er beter inpassen. Nog wat het vrij krap en moest je een stukje kruipen.
Ik terroristje

Na de tunnels zijn we met het busje inclusief formule 1 chauffeur naar de tempel gesjeesd. De tempel was erg mooi! Een vrij grote, kleurrijke tempel waar verschillende religies samenkomen om te bidden en te zingen. Iedere 6 uur is er een ceremonie waarbij iedere religie zijn eigen kleur kostuum draagt. Er was veel wit, een beetje blauw, geel en rood. Er zaten denk ik 200 mensen op de grond een soort gebed te murmelen. De sfeer was erg bijzonder en ben blij dat ik er geweest ben.

Raam van de Cao Dai tempel nabij Saigon
Binnen in de Cao Dai tempel tijdens een ceremonie
Nogmaals in de tempel


De trip begon echter al vroeg, we moesten om 8 uur klaar staan en omdat het gisteren per ongeluk erg gezellig was met een nieuwe Ier lag ik iets te laat in bed. Ik weet niet hoe het komt maar ik blijf maar gezellige Ieren onmoeten. Ik denk dat ik dat land maar eens moet bezoeken. Hij vertelde dat de Ieren van donker brood houden, veel melk drinken en natuurlijk een biertje op zijn tijd. Ik zie mijzelf daar dus wel voor een paar dagen rondlopen ;). Ik denk dat het goed bij me past. Lekkere melk is hier ook lastig te vinden! Overal hebben ze suiker aan toegevoegd.

Lekker eten is echter in volle glorie aanwezig! Oh, jammie, ik hoop dat het in Cambodja net zo lekker is. De meest heerlijke curries, spring rolls, garnalen, noedelsoep.. Ik heb volgens mij van de 25 keer dat ik 's avonds uit eten ben geweest wel 18 keer garnalen heb besteld. Garnalen met spek en aardappels en paprikasaus, garnalen currie, noodels met zoete garnalen, tijgergarnalen met een pittig sausje, rijst met zoet-zure garnaal.. Echt, de veelzijdigheid van de garnaal moet zeker niet onderschat worden!
Naast dit soort eten heb je natuurlijk de nog de vele lekkere vruchten. Ook de mango's, papaya's, bananen en ananassen worden met plezier naar binnen gewerkt. Of ik vaste vorm of als vruchtensapje, maar als sap gaat er niets boven een vers geperst sugarcane sapje. Heerlijk!

Morgen ga ik voor een dag de Mekong delta verkennen. Ik zal dan eindigen in Chau Doc op de grens met Cambodja. Dag twee ga ik vervolgens naar een markt in de delta en per slowboat naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh.

Vietnam was en is echt ontzettend leuk maar ik vind het ook wel tijd voor een nieuw land. Nieuw avontuur, nieuwe mensen, nieuw eten en een nieuwe sfeer! Vietnam is een bijzonder land, maar niet altijd even sfeervol als dat ik Thailand vond. Het is echter wel gemakkelijk om doorheen te reizen en mochten de Vietnamezen geen Engels spreken zijn ze niet te beroerd om je hand en voet gebaren zoe goed mogelijk te interpreteren.

Lieve mensen, bedankt weer voor alle leuke berichtjes! Ik hoop dat in Nederland alles goed gaat!

Knuffel, Ingrid

Omdat ik altijd wat dingen vergeet hier de ps'sen:
ps 1: Bij de tunnels kon je 10 kogels kopen om met een AK-47 te schieten. Ik dacht doe eens gek en laat te terrorist in je los en heb 10 kogels gekocht! Wat een bizarre knallen zeg! Echt heel erg hard! Vond het wel echt vet om daarmee te schieten!

ps 2: Ik ben nu het boek 'first they killed my father' aan het lezen over de oorlog in Cambodja. Ik wilde daar graag meer over weten voordat ik naar dat land zou gaan. Het is echt een verdrietig en aangrijpend boek en vrij zware kost om te lezen. Echt indrukwekkend en zeker een aanrader!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Meid,

    Nog even op de valreep!
    Mooie foto's hoor, ik hoop dat je camera het weer goed doet.
    Ben toch blij dat dat schieten niet je dagelijks werk is, ik vind deze reis al spannend genoeg.
    Mooie tijd in Cambodja. liefs mama

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey lieverdje!
    Wat leuk om al die foto's te zien! Maakt de verhalen nog mooier dan ze al waren. Ik vind het heel stoer van je dat je er elke keer weer zo alleen op stap gaat. En jeetje wat lijkt alles daar mooi!!

    Hier gaat het verder ook goed hoor! Net een lekker lang warm weekend achter de rug, dus we kunnen er weer tegenaan!
    Heel veel liefs,
    en we kijken uit naar je volgende bericht.

    PS: de 'ps- en' zijn leuk hoor :)

    Roosje

    BeantwoordenVerwijderen