vrijdag 20 mei 2011

Hoi An en Nha Trang

Hoi An is een stadje gelegen in het midden van Vietnam. Het is het eerste plaatstje waarvan ik denk, ja! Leuk! Het heeft een heel gezellig centrum gelegen aan een rivier. Het is er niet zo groot, maar door de wirwar van straatjes die allemaal erg op elkaar lijken merkt je daar bijna niets van ;). Hoi An staat bekend om de vele kledingmakers die er gevestigd zijn. Dus, toekomstige bezoekers, blokkeer die creditcard voordat je hierheen gaat! Ze kunnen werkelijk alles maken, kleding van plaatjes of het namaken van een bestaand item. Als je eenmaal begint (spreek helaas uit ervaren) is het moeilijk om te stoppen. Ik heb me maar niet aan de jurkjes gewaagd, dat leek me te gevaarlijk. Ik heb uiteindelijk een jumpsuit en 2 broeken laten maken. Ik ben er erg tevreden over!

Fietstocht bij Tam Coc

Vietnamese manier van vervoeren, zo zie je echt iedereen. Of het nu een scooter of fiets is.. ze vervoeren alles. Van zakken tauge, levende varkens tot 6 kinderen op een scooter.

Haventje van Hoi An



Hoi An als stad is ook wat welvarender dan de voorgaande steden waar ik ben geweest. Je kunt dit merken aan dat er wat meer restaurants zijn en veel minder straatverkopers wat het verblijf wel zo prettig maakt. Nog een hoogtepunt van Hoi An is de markt. Ze hebben er twee, een verse markt en een kledingmarkt. Ze zijn beide overdekt met een soort lappen en je kunt er van alles kopen. Aangezien alles lekker lag te broeien en ik iets te lang was om lekker te kunnen rondlopen heb ik er maar geen fruit gekocht. Ondanks de welvarendheid is Hoi An absoluut niet duur. Je kunt er erg lekker eten en op veel plekken hebben ze een gemixt menu voor 2 of 3 euro. Het lijkt ook alsof je dichter bij het zuiden steeds beter kunt eten. Heerlijke cau lao en wontonpakketjes :). Ze hebben er ook plaatselijk bier voor 3000 dong (0,10 cent) want ja, je moet op de kleintjes blijven letten na het maken van al die kleding!

Hoi An biedt ook excursies aan naar My Son (niet te verwarren met mijn zoon), een oude Chamruine die wordt vergeleken met andere sites zoals Ankor in Cambodja. Het gedeelte van een ruine was absoluut waar. De vergelijking met Ankor gaat alleen niet echt op. Na het lezen van de verhalen vielen de drie op elkaar gelegde stenen van het niveau van een driejarige een beetje tegen.

Bijna vergeten, toen ik in Hoi An was, was het volle maan waarbij veel van de inwoners een soort klein bootje met een kaarsje op de rivier laten wat een erg sfeervol beeld gaf! Dit 'festival' is iedere keer bij volle maan en langs de kant kun je een eigen bootje met kaarsje kopen. Dit ziet er een beetje apart uit want de kaarsjes staan onder de Vietnamezen die ze verkopen. Zo lijkt het alsof ze op het punt staan om een spookverhaal te gaan vertellen, snappen jullie me? Er komen veel gekke schaduwen op hun gezichten!

Ik ben trouwens vanuit Hue met de trein naar Danang gegaan en had inderdaad een plaatsje aan het raam gekregen. Het ritje was echt erg mooi! Het ging een lang stuk langs de kust en er was een airco dus het was prima te doen. Het jongetje met moeder die naast me zaten waren wat minder leuk. De dikke Vietnamezen zijn over het algemeen rijk en niet de meest gezellige. Het kind begon te jengelen en kreeg wat rijst in zijn mond gepropt die hij later met veel plezier over mijn been heen hoestte. Gadverdarrie! De moeder keek een beetje bezorgd en pakte snel wat papier.. voor haar zoon! In plaats van dat ze dat aan mij gaf, het verbaasde me bijzonder. Later pakte ze een foto en bleek haar mormel een heus fotomodel te zijn. Onbegrijpelijk..
Op het station in Danang werd ik aangesproken door een motorrijder, of hij me naar Hoi An mocht brengen. Even denken, 2 uur wachten op de local bus, of op een Harley... Tja, geen moeilijke keuze dacht ik zo?

Zou dit dan de witte boedda zijn? Ja!
Ik ben nu in de kustplaats Nha Trang die niet bepaald Vietnamees aandoet. Veel restaurants en strandclubs. Ik denk dat ze proberen om net als Danang en van de betere strandbestemming in dit gedeelte van Azie te worden. Overal worden bizar grote luxe hotels met golfbanen en al gebouwd. Ik kwam om 6 uur in de ochtend aan na een terror-ritje met de nachtbus. Gelukkig voorlopig de laatste want was gedurende de 12 uur durende rit behoorlijk misselijk. Ach, kan gebeuren. In de ochtend wat sightseeing gedaan (conclusie: 1 witte boedda is alles) en ben in de middag met de 3 Ieren wat gaan drinken. Ik reis al een tijdje met hen mee en dat is echt supergezellig! Naast de Ieren kom ik Michael (nog een Ier) en 3 Nederlandse jongens vaak tegen. Naast hen zijn er nog wat mensen die je vaak tegen komt omdat iedereen min of meer dezelfde route volgt. Ik ben wel bijna de enige die wat minder lang op dezelfde plekken blijft en ook wat andere plaatsjes aandoe, maar je komt ze bij de volgende grote plaats gewoon weer tegen. Het zijn voornamelijk Engelsen en Ieren.. Andere nationaliteiten bevinden zich nog in andere landen denk ik.

Ik ben vandaag gaan snorkelen ik het knalblauwe water! Was echt weer eens leuk om te doen. Je kunt hier ook duiken maar domme Ingrid is haar brevet en duikboekje vergeten mee te nemen.. Het was voor Chris (een van de Ieren) de eerste keer snorkelen en hij was erg enthousiast dus dat was leuk. Ik heb helaas nu wel mijn billetjes verbrand. De zon is nog steeds echt bizar sterk en het regenseizoen laat lekker op zich wachten. De temperatuur is in het zuiden wel beter dan in het noorden, het is hier overdag prima vol te houden.

Morgen ga ik denk ik naar Dalat om hopelijk met de motor (plus chauffeur, geen zorgen) een tripje van twee dagen maken om daarna weer met de Ieren in Mui Ne te zijn.

De foto's zijn een beetje random want deze compu herkent niet alle foto's en laat ook geen voorbeelden zien. Puur gokje dus! Wel zag ik dat veel foto's een beetje wazig zijn en heb het idee dat ik dat met deze lens al eerder heb gehad.. Dat is dus wel erg jammer!

Ik hoop dat alles in Nederland met iedereen nog goed gaat? In ieder geval succes met vakantie vieren, stage, stage verslagen, afstuderen, roeien, coachen, aanmeldingen, toetsen en veel succes met plezier hebben!

Groetjes en knuffels!

2 opmerkingen:

  1. :) met ieder verhaal wordt het een mooiere reis! Lees alles met plezier! Hoop dat je nog steeds met volle teugen geniet van alles!
    Liefs,
    Roosje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk na een paar weken ben ook ik erachter dat je hier gewoon een reactie kan plaatsen :) Ik volg je verhalen op de voet.. Je lijkt jezelf prima te vermaken! Van iedereen hier de groeten!

    Roel

    BeantwoordenVerwijderen